به گزارش سینماپرس، رحمت امینی مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر درباره اجرای تئاتر به صورت آنلاین که به دلیل تعطیلی تماشاخانهها این روزها در پردیس تئاتر تهران در حال انجام است به مهر گفت: بسیاری معتقدند ویژگی اصلی تئاتر زنده بودن آن و ارتباط مستقیم با مخاطب است، اما در موقعیتی که با شرایط جدیدی در جهان روبهرو میشویم، پدیدهها هم شکلهای متنوعی پیدا میکنند، به عنوان نمونه ما تئاتر تلویزیونی یا تله تئاتر را داریم که آن هم زنده نیست یا پدیدهای به نام نمایش رادیویی وجود دارد که آن هم به صورت ضبط شده پخش میشود یا اگر هم زنده باشد بصری نیست و شنیده میشود. وی ادامه داد: در برههای از تاریخ نمایش جهان نیز بعد از آنکه سینما به وجود آمد، فیلم تئاترها را ضبط میکردند و سپس در سالنها به نمایش میگذاشتند، بنابراین چه ما بخواهیم و چه نخواهیم این پدیدهها به وجود میآیند و راه خودشان را میروند و بعداً در معرض دید و قضاوت قرار میگیرند و آینده تعیین میکند که این حرکت چقدر میتوانسته مفید باشد یا خیر. امینی درباره کیفیت تولید نمایشها به این شیوه نیز بیان کرد: نکته مهم در این طرح کیفیت و چگونگی تولید این آثار است، چون ممکن است به جای جلب مخاطب به ضدخودش تبدیل شود. این روزها مردم بیشتر وقت خود را در منازل سپری میکنند و دسترسی راحتی به اینترنت و دیدن برنامههای مختلف دارند، از همین رو برای مخاطبی که تا به حال به دیدن تئاتر نرفته و آشنایی چندانی با این حوزه ندارد، دیدن یک نمایش بیکیفیت او را به کل از تئاتر زده میکند.
این مدرس تئاتر یادآور شد: برای تولید چنین نمایشهایی در این روزها ما فرض را بر رعایت کامل اصول بهداشت و فاصله اجتماعی میگذاریم، اما کیفیت نهایی کار بسیار مهم است و در نهایت باید دید این اقدام به نفع یا ضرر تئاتر تمام خواهد شد، به عنوان نمونه فردی که قرار است برای اولینبار یک تئاتر آنلاین را ببیند قرار است با بازیهای تمرین نشده ضعیف، دکور و طراحی صحنه غیرشکیل و دم دستی و مواردی از این دست روبهرو شود، بنابراین در عملی کردن این پروژه چه جوانترها و چه همکاران حرفهایتر من نباید تن به هر شرایطی برای تولید تئاتر بدهند، چون با این شرایط تماشای تلویزیون میتواند برای مردم جذابتر و حتی بهصرفهتر باشد.
*جوان
ارسال نظر